Maputaland in st. Lucia

Allereerst willen we Thom van harte feliciteren met zijn verjaardag!! 22 lentes jong. Extra dikke knuffel van ons.

We starten weer met een stevig ontbijt. De vrouw des huizes begon op onze zenuwen te werken want haar gastvrijheid was nogal gemaakt. De place Zeranka lodge is best leuk als de zon schijnt maar helaas het kwam met bakken uit de lucht. Het is er leuk als je tijdens zo’n reis ff wil relaxen. Maar ja geen tijd dus ….snel weer door. Eerst moest nog even de poep van de huishond worden weggeschept want dat beest laat zich zelf uit. Erg handig ????.

We belandden al snel in de ochtendspits bij Durban. Langs desherenwegen stond een aardige file. Geholpen door het weer en door de opbrekingen. Langs de hele weg kwamen we veel ongelukken tegen. Die afro’s zijn natuurlijk niet met zulk hondenweer gewend om te rijden. Ze blijven soms roekeloos inhalen. Maar we hebben ook een paar politieauto’s in de vangrail gezien. Het heeft hier al tijden niet meer geregend dus ze zijn er wel erg blij mee. Normaal regent het hier veel in de zomer en niet in de winter. Deze regen die nu een paar dagen duurt zal volgens ons eigen weerstationnetje nog een paar dagen aanhouden maar is volgens de locals niet normaal.

We zijn hier in Kwazulu Natal en het is weer heel anders dan in de Kaap provinciën, erg groen met heel veel boomplantages. Hier wordt op grootschalige manier gecontroleerd hout geproduceerd. In honderden kilometers breed. Erg milieu vriendelijk. Waar net gekapt is staan al weer kleine boompjes klaar. Tientallen wagons worden geladen met boomstammen.

Langzaam knapte het weer wat op en hoe dichter we kwamen bij onze bestemming in st. Lucia des te mooier het werd, en in Lucia was het helemaal zonnig. Het geluk is weder gekeerd ????… Het plaatsje doet erg vriendelijk aan dus eerst maar 2 kleine Castles besteld op de Mc Kenzy Street. Daarna ff het stadje verkent met aan het einde kraampjes waar de vrouwen hun houtsnijwerk verkochten. Hier hebben we ons eerste olifantje gekocht voor 120 rand. 30 rand hebben we weten af te dingen… ongeveer 1 euro 80. Jawel! Leuk om al die vrouwtjes zo bezig te zien.

Vervolgens door naar Maputaland Guest House. Fort Alcatras was er niks bij. Eerst moest een houten kamerdeur van 30cm dik worden ontsloten gevolgd door een ijzeren hek. Daarachter stonden een stuk of 5 van die bloedmonsters met grote tanden ons op te wachten, ze doen niks hoor…. Ze maakten meer herrie dan dat ze groot waren. De wat oudere vrouw des huizes, Gisela…. weer een vrouw…. waar zijn die mannen eigenlijk…. blijkt erg vriendelijk en dit keer ook echt gemeend. Gisela adviseerde ons naar een nationaal park in de buurt te gaan. Voor 140 rand konden we met onze eigen auto het park op. In het park is 1 lange rechte wegen van 30 km in een geweldige omgeving, een soort oerwoud afgewisseld met van die wijde steppe. Werkelijk weer Amazing! En anders dan die andere parken. We hebben weer zebra’s, buffels apen impala’s hartebeesten gezien, en zo dichtbij. Het blijft telkens weer verbazingwekkend. We moesten om 18:00 uur weer terug zijn want anders kostte dat nog eens 400 rand. We gaan binnenkort ook met Leyah naar blijdorp. We kunnen haar straks alles vertellen…

De dag sloten we af bij Alfredo. Leuk italiaans tentje; de zaken gaan uitstekend bij Alfredo ????. Wel wat raar personeel…. Een enorm grote donkere vrouw en frankenstein himself. Dus we hebben maar gezegd dat het enorm gesmaakt heeft ????.

Morgenochtend weer een nieuw avontuur bij J en R in Zuid-Afrika !

jan

Gefeliciteerd met Thom