Amazing Afrika

Nieuwe ronden nieuwe kansen…

Vannacht een wat onstuimige nacht gehad, althans het meissie. De avond was erg kalm met heldere hemel. ’t Vriendje zag overal steelpannetjes…. Maar dat kan ook door de Amahoela komen ????. De wind is gaan waaien en alles begint te rammelen. Piet paulusma zou code geel hebben afgegeven. Maar we konden lekker uitslapen want de game drive begon pas om 1 uur. Het ontbijt was weer prima met n grote omelet voor hem en fruithapje voor haar. We hadden dus voor het eerst een paar relaxte uurtjes over om ff wat te lezen. Tot onze verrassing hadden ze ook de auto gewassen…... We hadden onze elephantman al ontmoet en het blijkt dat het een privé drive wordt. Het andere stel besloot om zelf het park in te rijden.

Crockedile dundee (het vriendje) is er helemaal klaar voor want hij heeft zijn afritsbare safari broek met bijpassende hicking shoes al aan getrokken…. Verrekijker bij de hand en lets go!! ’t Meissie heeft in de decathlon niets flateus kunnen vinden ???? dus as usual haar spijkerbroekkie

Om 1 uur zaten we natuurlijk klaar en om kwart over was Langton onze gids klaar met inpakken en konden we opstijgen op zo’n ouderwetse 4x4 truck. Een super jeep. We hadden een private drive dus zaten vooraan met uitzicht op alles. Boardingpassen waren dit keer niet nodig…. Langton was een joviale kerel, altijd met een brede glimlach. Hij kon goed vertellen over de feiten van de dieren en het park. Na de gravel weg weer terug naar beneden kwamen we aan bij het Addo National Elephant Park. Eerst nog even tanken en toen weg.

Na 100 meter in het park zagen we al de eerste olifant! Een quick start volgens langton. En wat een ervaring om zo’n groot dier van erg dichtbij te zien!! We hadden er al zin in maar nu helemaal! We kregen beide een taak mee, het vriendje keek uit over de linker kant en het meissie over de rechterkant. Volgens langton is dit een Lucky Day… en dat werd het ook! Wat een geweldig park en wat hebben we veel dieren gezien. Veel olifanten natuurlijk, hele kleintjes en heeeeele grote. Er leven ruim 500 olifanten in dit park. Dat lijkt veel maar het park is ook ruim 40000 hectare groot. Dus goed zoeken. De big 5 (olifant leeuw buffel neushoorn luipaard) zouden we kunnen tegen komen maar er zijn bijvoorbeeld maar 7 leeuwen in het park. Wat er wel in overvloed is, zijn de pumba’s oftewel de wrattenzwijnen, wat een lelijkerds zijn dat ????.enorm lange haren op hun rug. Tja wie houdt daarvan??!! Verder zagen we een paar buffels en kudu’s met van die hartvormige geweien, die blijven hier gewoon echt pauzeren voor de foto. Verder nog struisvogels, luipaardschildpad, en de zeer zeldzame roodkat (echt bijzonder). En nog een hoop dieren waarvan we naam ff vergeten zijn.

Na een tijdje reden we naar jack’s place, een picknick plaats midden in het park. Natuurlijk met n hek er om heen. Jack was thuis en langton toverde uit een paar koelboxen een complete lunch tevoorschijn …van brood, vlees, kaas, wijn, koffie, fruit…alles was er …zelfs een tafelkleed met natuurlijk olifanten erop. Na een heerlijke lunch gingen we verder op pad in het park. We hebben nog veel dieren gezien, van groot tot klein….de natuur is er in 1 woord geweldig! Tegen de schemer zagen we veel groepen dieren bij elkaar. Bij een waterbron stonden veel zebra’s bij elkaar, er naderde 2 olifanten en alle zebra’s maakten plaats…wat een hiërarchie. Het slotstuk kwam op naam van 2 olifanten (oooooooverduidelijk mannetjes….dat zag je aan hun grote slurf zalkmaarzegguh …) die met hun hoorns een soort van gingen stoeien met elkaar…ze maakten daarbij ook geluid/kreten , echt bijzonder zeker omdat we op zo’ n 5 meter afstand stonden! Zelfs langton was onder de indruk. Het park sluit om 6uur en we moesten plankgas richting een uitgang. Gelukkig kent onze gids de mensen binnen het park dus even later waren we op de weg terug. Inmiddels was het bijna donker en koud!!! Er waren gelukkig dekens in de auto en langton haalde zelfs een paar soort van vistenten / capes tevoorschijn, hilarisch om te zien…langton had gewoon zijn outfit aan en wij zaten als verkleumde in dekens en tent verpakte poppetjes achter hem…nadat we eerst een collega ranger hadden geholpen met pech aan zijn jeep en nadat we zijn zoontje bij de plaatselijke oppas hadden opgehaald stapten we om 7uur koud maar superblij met zo’n mooie dag uit de jeep! Wat een ervaring !!! Na een warm bad, een heerlijk diner en een laatste ammehoula bij de open haard hebben we ons verblijf aan zuurberg mooi afgesloten. Morgen weer een nieuwe dag! Xxx

Marcel Pronk

Wat een geweldige ervaring en heerlijk om zo weg te lezen op het balkon hier in Den Haag met een graad of 25 en een biertje in me hand!! Have fun vriendjes van me????

jan

indrukwekkend, vooral die mannetjes olifanten...wat zal jij lekker gedroomd hebben Joke!! whahaha..en Rene ook,maar ja viel tegen toen ie wakker werd...hahaha..super leuk dit lieverds om te lezen..xxx