Naar Stellenbosch

Via Kaap de goede hoop naar Stellenbosch

Hoi allemaal, de dag begon weer met een heerlijk ontbijt. We kregen goede tips van Lilian de vrouw des huizes over de route en rond 9.30uur reden we weg van onze mooie locatie tarragona lodge. We moesten eerst op zoek naar een geldautomaat aangezien de buidel aardig leeg was. Dit mislukte echter totaal. De pas weigerde categorisch dus dan maar met de creditcard. Via Chapman’s Piek een super mooie route langs de Atlantische kust zijn we afgedaald richting Cape Point ook wel Kaap de goede hoop. Direct na het inrijden van dit nationaal park zagen we 2 zebra’s …..superleuk!! Meteen een signaal om de verrekijker bij de hand te houden…..je weet maar nooit. Er werd ook overal gewaarschuwd voor baboons ..we wisten niet wat het waren maar het zijn gewoon bavianen. Die komen op eten af en kunnen dan erg agressief worden. ’t zijn net mensen! ….bij cape point kan je 2 kanten op, richting het light house en naar de zee. Bij t light house hebben genoten van een heerlijk kopje koffie met een uitzicht boven de wolken….zo mooi en het zonnetje schijnt hier heerlijk! Daarna naar de zee die daar echt verwoestend is. Dit is het meest zuid westelijk punt van het vaste land van Afrika. Na wat mooie foto’s…want tja wanneer kom je hier weer, vertrokken we richting Simons Town/Boulder’s beach. Hier leven pinguïns op een natuurlijke manier. Erg leuk om te zien!

Toen straigtaway naar Stellenbosch. Rond stellenbosch liggen dus allemaal wijnvelden alleen hangt er nu geen druif aan vast. Onderweg zie je van alles, zo maaien ze hier het gras met z’n 30en allemaal met n handmachientje. Wel goed voor de werkgelegenheid. Drommels mensen langs de grote weg lopend naar hun werk of weer terug neem ik aan. Stellenbosch is zelf een universiteitsstad stadje dus hier komen de hogere opgeleide mensen vandaan.

Lilian had ons geadviseerd, dat als we tijd zouden hebben we minstens franschhoek moesten aandoen. Dat hebben we gedaan zonder spijt! Een superleuk dorpje waar alles met de Franse vlag is versierd. Dit omdat rond 1866 200 franse hugenoten hier gedropt werden en ze, zonder kennis van wijn toch aan de slag gingen met wijnplantages. Blijkbaar zijn ze daar anno nu nog blij mee! We waren alleen te vroeg voor de bekende markt hier want die is over 2 dagen. Natuurlijk moet je in zo’n streek een wijntje drinken dus dat hebben we maar gedaan op een superleuk pleintje. De auto hadden we onder veilig beheer achtergelaten van de plaatselijke local heropening die, na betaling van een paar rand rene zelfs boss noemt ?. Op elke hoek van de straat staat in Zuid Afrika zo’n local… en ben je dus telkens geld kwijt ?.

Toen op naar ons rusthuiz….nee niet de laatste want daar hebben we nog niet de leeftijd voor…echt supermooi! Wat een sfeer en huiselijkheid! Alles straalt gastvrijheid uit…en enorm mooie kamer met alles erop en eraan….de gastheer adviseerde ons een heerlijke restaurant aan en na een korte break gingen we op pad….het werd al donker en ondanks dat hij had verteld dat het veilig was ben je op je hoede….Na even zoeken vonden we oppie dorp (Afrikaans voor op het dorp)…een gezellig tentje met heerlijk eten!!! Wat een feest om hier te zijn!...Na een carpaccio van de springbok, wie lust dat niet…een daarna een lamsweetikveel, de fish of the Day en een heerlijk flesje wijn zijn we voldaan naar het rusthuiz terug gewandeld. Allemaal voor nog geen 50 euro! Herman kan hier echt nog wat van leren, zo goed is het hier eten! En wat een feest was het om in je supermooie bed een heerlijke warme kruik te vinden!! Het is hier ‘’s avonds namelijk best frisjes….het is per slot van rekening winter en samen met het chocolaatje op het kussen maakte het de dag compleet!! Het was weer een bijzondere dag met veel natuur….zee (zowel de Atlantische oceaan als de indische) dieren (zebra’s en struisvogels en pinguins) en wijn….het is niet voor niks de wijnroute ?….voor nu lekker slapen….morgen weer een nieuwe dag richting Oudenbosch dss zon 500 km verderop.

Een knuf van ons en een speciale voor Leyah!

Foto's volgen morgenochtend.....

Anja

Ik ben nu bij met t lezen van jullie avontuur in sud Afrika!
Nauwelijks de tijd om dat te doen vanwege een eigen druk program maar ongelooflijk fascinerend en leuk allemaal om te lezen Foto's zie ik later wel, niet handig op gsm.
Geniet van alle mooie momenten daar, om nooit te vergeten! Xxxx

Ma

Ik heb net jullie laatste verhaal gelezen en het is weer een geweldige reis prachtige onderkomens en het heerkijke eten,fantastisch! En dan alle mooie dingen die jullie zien en leuke mensen! Maar ik blijf toch angstig tot jullie weer thuis zijn: dus blijf allert voor geboefte en in het verkeer en leeuwen en tijgers en zo. Tot de volgende keer.xxx