Dag 3 in Kaapstad

Dag 3 in Kaapstad

Maar wat voor een Dag! We begonnen weer met een heerlijk ontbijt onder het genot van muziek van de leeuwenkoning, met lekker omeletje voor hem en yoghurt met frutsels voor haar…. Om 9:00 stond Joepie klaar voor onze excursie door de Townships .

Eerste stop is bij een weeshuis met kinderen die in de toiletten of in het weiland gevonden worden. Ze worden voor Afrikaanse begrippen netjes opgevangen en ingedeeld naar leeftijd. Zo is r een kamer met 4 kleine baby’s waarvan er 1 wel erg op Leyah leek. Een 2ling van 3 jaar hing gelijk om de benen van René en wilden gelijk spelen. De kindjes liepen op laarzen en sliepen met zn 7nen op een kamer. Door drugs geen geld of ongewenst is de reden dat ze er zitten. Gelukkig weten ze niet waar ze vandaan komen maar het zijn vreselijk schrijnende gevallen. Veel erger als dat we al dachten.

2de deel van de tour was minder interessant en was een rondleiding waar de jeugd wordt beziggehouden met zandschilderen of met aardewerken. Super goed allemaal, het geeft ze een beetje een toekomst. Ondertussen paste een invalide man op de auto. Als r wat gebeurt was dan zou hij wel ingrijpen…. De man werd door Joepie beloond met paar rand (ongeveer 10 cent) waarmee hij erg happy was.

Het laatste deel is te bizar voor woorden. De auto gaat dan ook op slot want dat is te gevaarlijk! De meeste mensen hebben er echt helemaal niks, ja een krot die bij een beetje wind omver wordt geblazen. Ze leven echt onder de meest erbarmelijke omstandigheden. Water moeten ze voor in de rij staan met hun emmertje. Het ergste is misschien nog dat ze ook geen toekomst hebben. Het meest schrijnende wat we gezien hebben was een jongen, ongeveer de leeftijd van Mick, die schapenkoppen aan het verbranden was om de haren weg te schroeien. Hij had zijn beste kleren nog aan en stond midden in de rook maar hij had ook geen gevoel meer in zijn handen, want hij pakte de koppen met zijn blote handen van het vuur. Zijn moeder of zus had een soort masker vanwege de zon. Veel vrouwen hebben dat.

Er zijn wel klassen verschillen, Townships met betere huisjes en een enkel huisje met een verdieping maar die zijn van corrupte mensen bijvoorbeeld drugsdealers. Sommige mensen maken r ook nog bedrijfje door bijvoorbeeld auto’s te wassen voor 50 rand (ongeveer 3 euro) en dan wordt de auto van binnen en buiten schoongemaakt, zelfs de banden worden er afgehaald. We weten niet of wij dat zouden laten doen….

Verder kunnen we ook verhalen vertellen over de onhygiene, besnijdenis van jonge kinderen, slachten van schapen midden op straat, over de dompas, mensen die door politie zijn doodgeschoten. Afijn iedereen kent de beelden wel maar als je het zelf ziet dan is het erg confronterend, dat blijkt wel. Maar we hadden dit voor geen goud willen missen.

Bent u er nog ?????

Om 12 uur namen we afscheid van Joepie met een fooi van 40 rand (1,20 euries) door alle liefdadigheid die we hadden gegeven….

Daarna knop om en op naar de table mountain, een soort platte die we ook wel in Oostenrijk kennen. Van ’n collegaatje gehoord dat je ook omhoog kan lopen en met de cable baan weer naar beneden. Er stond inderdaad een enorme rij dus wij besloten om het te voet te doen. Het heet ook de platte kloofklip, dus lekker plat dachten we. Lekker plat dus, maar no f…ing way, wat een enorme kut berg zeg met gevaar voor eigen leven. Dit was steil steiler steilst. Ik was compleet verrot en wat een wind. Joepie had nog verteld over na vrouw die in de kloof was gevallen. Dat begrijp ik nu wel.

De top (na zwoegen, zweten en vloeken) geloof me …. Was top (voor René dan). Ik had maar 1 wens asap down the hill !! Mijn handen waren bevroren en mijn vingers deden het niet meer.

Om 17:30 waren we weer veilig thuis en konden we aan de chips en de wijn. Na een douche naar een heerlijk diner bij Chapman’s Piek aanbevolen door Lilian the boss. En ’t was heerlijk, met als toetje een amahoela voor René , Afrikaans likeurtje.

Knap als u er nog steeds bent ….

Zoals we aan het begin zeiden, een bijzondere dag met veel tegenstellingen. En we beseffen dat we echt een enorm goed leventje hebben.

Morgen vertrekken we naar Stellenbosch en nemen eerst een route naar Cape point oftewel Kaap de goede hoop. Het weer ziet er dan weer gunstig uit.

Goeienag

Marijke

Na een paar dagen genoten te hebben van het gewone Renesse, heb ik nu genoten van jullie avontuur.
Geniet van alle nieuwe dingen! Nog heel veel plezier! Xx

ma

wat een indrukwekkend verhaal zeg kan me voorstellen dat je kapot bent als je die kinderen zo ziet. en kijken jullie uit als je weer bergen gaat beklimmen ? verder kan ik tot zondag niet reageren omdat we zo een weekend weg zijn. nou geniet er weer van en tot zondag.

Marcel Pronk

dit is zo indrukwekkend om te lezen al die tegenstellingen, Je hebt er totaal geen besef van tot je er midden in staat.