Kaapstad en robben island

Morning!

Na een heerlijke nacht begonnen we het uitzicht met spiderman …een spin van ongeveer doorsnee 6 centimeter…ik heb het leuke beest geen moment aan mijn aandacht laten ontsnappen. Maar met n krachtige spuitbus werd het dier vakkundig verwijderd. De eerste ochtend genoten we van een lekker ontbijt ….. er was van alles..... Van brood tot yoghurt van eitjes in allerlei soorten en maten tot fruit. Het weer was ook top alhoewel de locals zich afvroegen of we niet te zomers gekleed waren .

Na een mooie rit langs de kustweg van de Atlantische oceaan (ze hebben er hier 2) kwamen we net op tijd in victoria waterfalls aan. De overtocht naar robben eiland ging per catamaran en was net zoals op een luchthaven enorm beveiligd . Een schoolbus met kinderen ging ook mee, allemaal netjes gekleed in uniform en haartjes allemaal op dezelfde manier gevlochten. Je zou je eigen kind niet kunnen herkennen. De rit duurde ongeveer een half uur gevuld met info over het eiland. Aangekomen gingen we met een bus het eiland rond…ik kan niet anders zeggen…ontzettend indrukwekkend!! Er werd verteld over de historie en wat de mensen daar allemaal hebben meegemaakt…je kunt het je indenken maar nooit echt voelen….er werd veel verteld over de dingen die mandela en anderen allemaal hebben meegemaakt ..en wat er allemaal is veranderd door zijn inbreng. Van simpel meer en beter eten tot normale kleding…de toer werd afgesloten met een gesprek met een ex gevangene…een man van rond de 45…hij was destijds opgepakt voor brandstichting op 18 jarige leeftijd…en moest 7 jaar zitten…het werden er uiteindelijk 5 jaar en 6 dagen…. Dit omdat de onderhandelingen met de regering al gaande waren. We mochten een beetje meemaken hoe hij het gevoeld heeft…de onderdrukking…het nummer zijn in plaats van mens….en het voelde bizar…..

Na de toer hebben we alles geprobeerd te relativeren en vooral het leven te vieren….hoe kan dat anders dan met een belgisch biertje met hapje in Victoria waterfalls….Een plek wat ons deed denken aan San Francisco….zoo relaxed….zo super leuk!!!...de plaatselijke boyband….nou ja Justin Bieber ontbrak…was ook aanwezig....en na het kopen van een zonnebril reden we terug richting basecamp…het rijden gaat, ondanks het links rijden eigenlijk super goed…alhoewel ik natuurlijk wel blijf yellen….you know me ….aangekomen op de kamer hebben we een lekker wijntje gedaan en had Lilian (de boss) voor ons gereserveerd in Quitin een super restaurant…echt heerlijk gegeten (hij vlees en zij vis) en gedronken….leuk gekletst met de ober uit Kongo.