Afsluiten met Blyde River Canyon

Afsluiten met Blyde River Canyon

Vanochtend lekker uitgeslapen en weer genoten van een lekker ontbijt. We hadden nog 1 doel op onze checklist staan en dat was Blyde River Canyon. Na alvast online te hebben ingecheckt gingen we rond 10.00uur op pad. Het vriendje had de route natuurlijk zorgvuldig uitgestippeld, dus kon er niks fout gaan. Na ongeveer 60 kilometer over de R40 door slandsherenwegen over bergen en door dalen te hebben gereden bleek dat we aan de verkeerde kant van de Canyon zatenā€¦.duzzzz weer terug. Onderweg hebben we veel fotoā€™s gemaakt van de mensen en hun omgeving. Ze maken hier best stappen maar het gaat nog wel erg primitief af en toe. Het is vandaag zondag en vooral de vrouwen dragen een bepaalde kledij in blauw of groen. Waarschijnlijk voor de kerk. Wat je verder veel ziet zijn van die laadttucks waar veel mensen in de open laadbak achterin zitten. Wat bij ons al 50 jaar verboden is, is hier heel normaal. Ook de vele kraampjes langs de weg met in dit gebied vooral veel sinaasappelen en ander tropisch fruit.

De bergtoppen lagen wel onder een wolkendeken dus was ā€™t maar de vraag of we iets zouden zien. Onderweg hebben we goed kunnen oefenen in het ontwijken van de potholes (lees: zeer grote gaten in de weg!!) want het meissie is nog steeds niet gewend aan de stuurmanskunst van het vriendje ????. De weg naar Blyde River Canyon staat bekend als de panorama route. Wie naar De Mol heeft gekeken van 3 jaar geleden weet hoe mooi het hier is. Kees Tol was toen de molā€¦. Om 2 uur kwamen we dan eindelijk aan bij dit wonderschone natuurgeweld na onderweg genoten te hebben van de waanzinnige uitzichten. Je kunt niet in woorden zegen hoe mooi! De Blyde River Canyon is 1 van de spectaculaire ravijnen in Afrika. Waar de Blyde- en Treurrivier elkaar tegenkomen heeft erosie er voor gezorgd dat er rotsformaties zijn gevormd die lijken op potholes. Ze worden ā€œBourkeā€™s luck potholesā€ genoemdā€¦hoop dus maar dat ze inderdaad ā€˜luckā€™ brengen ????. Je kunt via een brug over de diepe klif heenlopen. De brug bewoog als je er over heen liep, best beangstigend die diepte!! Het was een supermooie afsluiting van onze reis door Zuid Afrika, en!! we hebben alle punten van onze checklist gehaald.

Voldaan daalden we met een gangetje van 80 km/h weer af naar bewoonbaar gebied. Want ja die verdomde potholes zaten een beetje in de weg. Beneden aangekomen hebben we gezocht naar een Italiaans restaurant om de reis lekker af te sluiten en ja hoor op de hoek op nog geen 100 meter van ons hotel lag Polonitana. Eerst een biertje en daarna afgereisd naar dit restaurant en 2 overheerlijke pizzaā€™s gegeten. De kers op de taart van deze reis ????.

Morgen onze laatste autorit richting de luchthaven van Johannesburg ā€¦.nog totaal geen zin om Zuid Afrika al te moeten verlatenā€¦

Totsiens en tot gauw allemaalā€¦

Jan

goeie reis!!