Back to Africa

Natuurlijk eerst Carin feliciteren, jammer dat ’t meissie een dag te vroeg was…maar misschien was ze daarom wel de eerste ????

Op weg naar Hazyview...

Hazyview heeft de naam te danken aan de mist die op deze hoogte vaak hangt en ‘s middags weer optrekt. Dit plaatsje ligt aan de rand van het welbekende Kruger Park.

Omdat we niet zo lang in Swaziland bleven wilden we wel iets van het land beleven. Gisteren hebben we daarom een marktje gedaan en, na veel afdingen, blij terug met mooie prullaria. In de buurt is een cultural village. Daar werd vandaag een culturele dans gedaan. Dat wilden we natuurlijk ook een keer echt beleven. De show begon pas om 11 uur dus genoeg tijd, alhoewel we ook nog 300km moesten rijden. Na een beetje te hebben uitgeslapen en van het swazische zonnetje genoten te hebben gingen we op weg naar de Cultural Village. Eerst nog even wat swazisch geld pinnen want ’t meissie wilde nog een glazen beeld kopen. Helaas was er niks te koop in de Village. Hiervan hebben dan maar getankt en de boy een tip gegeven van 50 swazische florijnen. De boy had de dag van z’n leven…. Wat moeten we met dat geld… blijkt iets van 3 euro te zijn.

Het begon met een rondleiding in een oud Zulu dorp. Wist u dat de koning ongeveer 250 kinderen heeft verwekt. Arme man…. Met 2 of 3 hebben wij al moeite. En dat hij elk jaar een nieuwe vrouw mag uitzoeken ????. De kinderen gaan al met 6 jaar uit huis en in een andere hut wonen. En de oma is de meest wijze vrouw van het dorp (dus Leyah, goed luisteren naar Oma!!). En als je iets misdaan had dan werd je naar de hoogste berg gebracht en daar moest je zelf vanaf springen, deed je dat niet dan werd je met een speer gedwongen. Na deze feitjes moet wel gezegd worden dat er enorm veel respect is voor de ouderen en het zorgen voor elkaar!

Daarna begon de rituele dans. Echt bijzonder en enorm indrukwekkend! Ongeveer 8 vrouwen en even zoveel mannen voerden swazische dansen op, begeleid met trommels en zang. Je werd meegezogen in de cultuur, echt geweldig om te zien en voelen! Ze hadden de traditionele kleding aan en dansten blootsvoets. Kortom ..een beleving !

Toen op weg naar hazyview, South Africa. Ruim 300 km rijden. De route ging eerst door de ezulwini vallei (ook wel de hemelse vallei genoemd) wat een beetje tegenviel. Daarna door de bergen van Swaziland. De grensovergang verliep dit keer een stuk soepeler. In plaats van 4 stempels kregen we er dit keer maar 3... De weg was geplaagd met veel wegopbrekingen waardoor we aardig wat tijd kwijtraakten. Ook de plaatsen die we passeerden waren rumoerig en druk, geen must sees. Conclusie: de minste trip tot nu toe. Nu maar hopen dat de slaapplaats beter zal zijn. We blijven er immers 3 nachtjes.

We slapen deze laatste keer niet in een lodge of cottage maar gewoon in een hotel. Toch bestaat dit ook uit lodges dus weer heerlijk onze eigen toko, heel gezellig met weer een enorme kingsize bed. We kijken uit op een grote tuin waar 2 hippo’s (nijlpaarden) verblijven. Echt wonderlijk dat deze, toch gevaarlijke, dieren zo dichtbij zijn! Na een heerlijk diner vrij op tijd het bedje in..morgen moeten we er nl. om 5uur uit voor de ochtend gamedrive in het Kruger park inclusief zonsopgang. De kers op de taart hopen we!

Ciao en x!

jan

lees niet of jullie nou mee gedanst hebben..